8 Kasım 2010 Pazartesi

KKDF'Yİ KAMU ARTIRDI BANKALARIN SORUMLULUĞU YOK

Bakanlar Kurulu kararıyla artırılan KKDF’yi, daha önce alınmış tüketici kredilerine de yansıtan bankalar, müşterileri ile karşı karşıya kalınca bu konuyu birlikte ele alma kararı verdi. Bankalar Birliği Genel Sekreteri Ekrem Keskin, bu artışın geçmişe yönelik uygulanmasının haklı olmadığını söylerken, “Bankalar bu konuda aracı, toplanan para Maliye’ye gidiyor” dedi.
Hükümetin ekonomiyi soğutma kararları doğrultusunda yüzde 10’dan 15’e çıkardığı Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu (KKDF), bankalar ile tüketici kredisi kullanan milyonlarca müşteriyi karşı karşı getirince, Türkiye Bankalar Birliği (TBB) bu hafta toplanmaya karar verdi. Tüketici kredisindeki KKDF artışıyla birlikte yaşanan sıkıntıları ele alacak bankacıların, vurguladığı nokta ise ne bu artışta ne de bu artışın uygulanmasında bankaların bir dahli bulunmadığı.

Hükümet öyle istedi
TBB Genel Sekreteri Ekrem Keskin
, tüketici aleyhine uygulamaların geçmişi de kapsamasını şahsen haklı görmediğini dile getirirken, bu konuda bankalara da haksızlık yapıldığını savundu. KKDF artışına ilişkin karar 28 Ekim’de yürürlüğe girdikten sonra bu tarihten önce alınmış kredilerin kalan taksitlere uygulanmasının bankaların tasarrufu olmadığını anlatan Keskin, “Bu otoritenin almış olduğu bir karar. Oran artırıldıktan sonra birliğimize bu yönde bir yazı geldi ve biz de bunu bankalara bildirdik. Bankalar da bu karar doğrultusunda hareket ediyor” diye konuştu.

Para Maliye’ye gidiyor
Tüketici kredilerinde kalan taksitlere KKDF’deki 5 puanlık artışın yansıtılmasının, sözleşme koşullarında bir değişiklik anlamına gelmediğini dile getiren Keskin, şunları söyledi: “Banka ne kredi koşullarında, ne faizinde ne de vadesinde bağıtlanan sözleşme koşullarını değiştirmiyor. Ama bir üçüncü kurum olarak devlet, ‘KKDF’yi artırdım, uygula’ diyor. Kamu otoritesi tarafından yapılmış bir değişiklik var. Bu artışla birlikte müşterinin ödeyeceği fazla para bankaların kasasına girmiyor. Bankalar bu fonu sorumlu sıfatıyla alıyor ve vergi dairesine yatırıyor.”

Bankanıza kızmayın
Mevcut durum nedeniyle bankaların eleştirilmesinin de haksızlık olduğunu vurgulayan Keskin, şöyle konuştu: “Bankalar bu konuda sadece uygulayıcı. Zaten hak ettiği övgüden daha çok hak etmediği kadar eleştirilen bir sektör bankacılık. Şimdi bir de KKDF yüzünden bankalar eleştiriliyor. Şahsen, tüketici aleyhine alınmış kararların geçmişe yönelik olarak uygulanmasını haklı bulmuyorum ama bu yüzden bankaların eleştirilmesi de haksızlık. Bankalar bunu keyfi olarak müşterilerine yansıtıyor gibi algılanmamalı. Her olayın bu sektöre yüklenilmesi doğru değil.”

Krizde ekonomiyi canlandırana ceza gibi
Bankalar Birliği Genel Sekreteri Ekrem Keskin, küresel krizin en şiddetli zamanlarında ekonomi canlansın diye uğraşılırken, kredi kullanmış bir tüketicinin koşullar değişti diye cezalandırılmasına karşı çıkıyor. “Mevcut uygulama aleyhte ve adil değil ama bu durum Türkiye için de bir ilk değil” diyen Keskin’in görüşleri şöyle: “Geçmişte oranın artırılıp ama geçmiş kredilere yansıtılmadığı, oranın düşürülüp yansıtıldığı şeklinde iki farklı uygulama var. Şimdi de artırıldı ve yansıtıldı. Türkiye’de bazı düzenlemelerin lehte geriye uygulanmasına kimsenin itirazı olmaz ama aleyhte uygulandığı zaman herkes rahatsız olur. Geçmiş kredilere uygulanmaması gerekiyordu, düzenlemenin gerekçesi, kredi maliyetlerini artırarak kredi talebini düşürmek ama iki yıl önce de ekonomi canlansın diye çalışıyorduk. Hal böyleyken ekonomiyi canlandırma politikaların uygulandığı bir dönemde almış olduğunuz krediden dolayı yeni vergiye muhatap oluyorsunuz.”

Banka müşteriye ‘şubeye gel’ diyor gitmek gerekir mi
KKDF’de artışın 28 Ekim öncesindeki kredilere yansıtılmasında bankalar arasında farklı yöntemler izleniyor. Bazı bankalar, artışı otomatiktan kalan taksitlere yansıtırken, bazı bankalar konuyu görüşmek için müşterisini bankaya davet ediyor. KKDF’yi otomatikman uygulayan bankaların dayanağı, müşteriye imzalatılan sözleşmede, “Her türlü vergi ve fon artışındaki değişikliğin yansıtılacağı” yönünde maddenin yer alması. Müşterisini bankaya çağıran bankaların ise sözleşmedeki bu eksikliği gidermek istediği belirtiliyor. Tüketici dernekleri “Bankaya gitmeyin, size yeni sözleşme imzalatacaklar” uyarısı yapıyor. Keskin, “Bazı hukukçular bunun uygulanamayacağını, bazıları da vergisel bir uygulama olduğunu, sözleşme koşullarından bağımsız olduğunu ve yansıtılacağını savunuyor” dedi.

Nilgün KARATAŞ / HÜRRİYET

Hiç yorum yok: