15 Kasım 2010 Pazartesi

BOL KESEDEN TAKSİT DÖNEMİ SONA ERİYOR

'Taksitçi' kart ile taksit yapmayan eczane, kuaför ve hastane gibi işyerlerinde taksit imkanı sunan Yapı Kredi Kredi Kartları Pazarlama Direktörü Serkan Ülgen önümüzdeki dönemde kar marjlarının daralması nedeniyle ekstra taksit döneminin kapanacağını söyledi. Yılbaşında yüzde 3'lerin üzerinde olan kredi kartı faizlerinin şu anda yüzde 2.44'lere kadar gerilediğini belirten Ülgen, "Artı 4 taksitleri bankalar hep cebinden fonladı. Kar marjlarının daraldığı ortamda bunun sürdürülmesi mümkün değil. Önümüzdeki dönemde ekstra taksit isteyen vade farkına katlanacak" dedi.
Yapı Kredi Kredi Kartları Pazarlama Direktörü Serkan Ülgen ile hem Taksitçi Kart'ın özelliklerini, hem de kart pazarındaki son gelişmeleri konuştuk.
-Taksitçi kartı tasarlamak nereden aklınıza geldi, zaten her yerde taksit yok mu?
Taksitlendirme kredi kartında en çok talep gören özelliklerden birisi. Tüketici hangi kartlar daha fazla taksit obsiyonu veriyor, en çok noktada taksit sunuyorsa onu tercih ediyor. Toplam kredi kartı cirosunun ise yaklaşık yüzde 25'i taksitli harcamalardan geçiyor. Çünkü her yerde taksit yok. Hastane, restoran, kuaför, eczane gibi taksit imkanı olmayan yerlerde bu kart ile taksit fırsatı sunuyoruz. Amacımız; müşterinin gücünü artırmak adına istediği zaman takside ulaşma obsiyonunu vermek. Bu kartı herkes alabiliyor. Bir sınırlama yok. Hastane, restoran gibi yerlerde zaman zaman yüksek montanlı harcama ihtiyacı ortaya çıkabiliyor. İşte burada artık taksit devreye girecek.

'TAKSİTÇİ' İLE MİKRO KREDİ AÇIYORUZ
Ne kadarlık harcamaya taksit yapacaksınız? Bunun tüketiciye maliyeti var mı?
100 lira üzerinde kart kullanıldığında direkt üçe bölüyor. Şu an müşteri talebine göre artırma talebimiz var. Zaman içerisinde farklı taksit obsiyonları gelebilir. 250 liraya kadar 5.99 lira masraf alıyoruz. 250 liranın üzerindeyse tutarın yüzde 2.5'u kadar işlem ücreti alınıyor.

-Diğer taksitli işlemlerde herhangi bir komisyon alınmıyor...
Çünkü taksitçi kartın amacı taksit yapmak istemeyen üye işyerlerinde müşteriye obsiyon sunmak. Bugün diyelim siz yurtdışına çıktınız bir otel ödemesi yapacaksınız ve 1000 lira tuttu. Ödemeyi bu kartla yaparsanız direkt üçe bölüyor. Siz üç taksitte ödüyorsunuz ama benim ertesi gün üye işyerine ödemeyi yapmam gerekiyor. Fonlama maliyeti olarak da bunun maliyeti müşteriye yansıtılıyor. Biz bir anlamda müşteriye mikro kredi açıyoruz. Veya hastanede 5 bin liralık masrafınız oldu, bir ayda bu kadar ödeme gücünüz yok. Ne yapacaksınız gidip bankadan tüketici kredi çekebilirsiniz. 12 taksitle ödeyebilirsiniz. Bu kartla üçe bölünüyor. Biz müşteriye fiks bir ücret karşılığı dosya ücreti yok sigortası yok ödemesini üçe bölme şansı veriyoruz.

-Taksitçi kart ile kaç kişiye ulaşmayı hedefliyorsunuz?
Başvuru adetlerimiz beklentilerimizin üzerinde gidiyor. Hedefimiz 2011 sonunda 350 bin karta ulaşmak. Tahminimiz bu sayının üzerine çıkmak.

12 taksit isteyen bedelini ödeyecek
-Taksitli alışverişte vade farkına kim karar veriyor? Üye işyeri mi, banka mı?
Satışı yönlendiren üye işyeri. Biz bu obsiyonu istisnasız herkese açıyoruz. İsteyen üye işyeri kullanıyor. Ancak mobilya ve beyaz eşyada vade farkı etkin çalışıyor ama onlarda da çok fazla yayılmadı. Ama önümüzdeki döneme bakarsanız bana göre bu iş yaygınlaşacak. Çünkü bankaların verebilecekleri taksitler azalmaya başlayacak. Çünkü Merkez Bankası'nın faiz politikasını görüyorsunuz. İki sene önce yüzde 4'ler, bu yıl başında yüzde 3'lerin üzerinde olan kart faizleri şu anda yüzde 2.44'lere geriledi.
Fonlama maliyetleri ise bu kadar hızlı azalmıyor. Bankaların kart üzerinden elde edebileceği karlar çok daralıyor. Hatta kart işinden bugün birçok banka para kazanmıyor. Gerçekten kart işinin geleceği zorlanmaya başladı. Dolayısıyla bankaların bu operasyonları sürdürebilmesi için sunduğu ekstra taksitleri sınırlaması gerekecek. Artı 4 taksitleri bankalar cebinden fonladı. Kar marjlarının daraldığı ortamda bunların sürdürülmesi mümkün olmayacak. Dolayısıyla önümüzdeki dönemde taksit sayısı azalacak. Bu da vade farklı taksitli satışı tetikleyecek. Müşteri bedelini ödeyerek o takside sahip olacak. Hala 3-5 taksitte sorun olmayacak ama müşteriler 12 taksit veya 12'nin üzerine çıkmak istiyorsa bedelini ödemek zorunda kalacak.

Ortalama taksit 5-6 ay
-Kartlı harcamalarda taksit ortalaması nedir?
Ortalama taksit 5 ile 6 ay arasında değişiyor. Ama döneme, bankaya göre değişir. En fazla taksit sayısı beyaz eşya ve mobilya sektöründe. Taksitin kartlı harcamalardaki payı yüzde yüzde 25.


2011'de yüzde 15-17 büyürüz
-Yapı Kredi Bankası olarak kredi kartlarında 2011 yılı planlarınız?
Bugün bizim 7 milyon kartımız var. Sektörün kart cirosu olarak yaklaşık yüzde 15 ile yüzde 17 arasında büyümesini öngörüyoruz. Biz de o civarda büyümeyi öngörüyoruz. 2010 sonunda 50 milyar liraya yakın bir ciro yapıyor olacağız. Bu ciro büyüyerek gelecek sene ilerleyecek. Rekabetçi olmaya her anlamda devam edeceğiz. Kart sayısı olarak 2011'de yüzde 5 civarında bir büyüme bekliyoruz.

Krizde tahsilatta zorlanan toptancı POS'a saldırdı
-Sektör kart sayısında eskisi kadar hızlı büyümüyor...
Sektör kart sayısında ister istemez yavaş yavaş doygunluğa ulaştı. Ciro kadar kart sayısının büyümesini beklememek lazım ama kart olarak kart kabul eden nokta sayısı da artıyor. Gün geçtikçe kartlı işlem yapan üye işyeri sayısı da artıyor. Kredi kartını kabul etmek istemeyen sektörler de kartlı satışlara başladı. Örneğin toptancılar. Çünkü kredi riskini üzerinden atıyorlar. Karşı tarafa mal sattığında çek senet yapacağına dolayısıyla bir risk üstlenmek yerine kartla yaptığı zaman minimal bir maliyetle riskini aslında bankaya satmış oluyor. Bu bakış açışı artık pek çok sektöre yayılıyor. Özellikle 2009 yılında krizle birlikte tahsilatta zorlanan birçok firma bizden POS talep etti ve kartlı satış yapmaya başladı. Devlet ödemelerinde gözlemleniyor. Bundan üç dört sene önce belediyelerde devlet hastanelerinde POS göremezdiniz. Birçok yerde taksit yapılıyor. Örneğin yakın zamanda SSK prim ödemeleri taksitle ödenmeye başlayacak. Çünkü kamuda da tahsilat sorunu var. Herkes tahsilatı hızlandırmak amacıyla bu sistemden yararlanmak istiyor. Şu anda toplam tüketici harcamaların yüzde 30'u kartlı ürünlerden geçiyor.

-Kriz döneminde sizden ekstra kaç işyeri POS talep etti?
410 bin civarında POS, 300 bine yakın üye işyerimiz var. En geniş network bizde. Birçok toptancı dediğimiz zaman 3 bin civarında bir toptancı var. Bunlardan talepler gelmeye başladı. Eskiden kart kabul etmeyen eczane, kuaför ve doktorlar kartın çok sorulması ve tercih edilmesinden dolayı kriz döneminde nakit sıkıntısı artınca yaygınlaştı.

Ayfer ARSLAN

Hiç yorum yok: