14 Eylül 2010 Salı

KREDİ KARTI ALMAYAN 22 MİLYON KİŞİ DAHA VAR...

Garanti Bankası'nın kredi kartı markası Bonus bu yıl 10. yılını kutlarken, yılbaşından bugüne kadar bankanın POS'larından Türkiye ekonomisine 1.3 milyar dolarlık döviz girişi sağlandı. Türkiye'ye gelen turistlerin yaptıkları harcamaların yüzde 42'sinin Garanti POS'larından geçtiğini söyleyen Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin, yıl sonuna kadar bu rakamın 2 milyar doları geçeceğini tahmin ediyor.
Bonus'un kuruluşundan bu yana geçen 10 yıl içerisinde müşterilerine 2 milyar liralık bedava alışveriş imkanı sunduğunu anlatan Sezgin, kart pazarında liderlikten ziyade topluma sunulan yeniliklerin önemli olduğuna dikkat çekiyor. Toplam 40 milyon adet kredi kartının 22 milyon insanın elinde olduğunu belirten Sezgin, gelecekte pazarın nasıl şekilleneceğine ilişkin ise, "Türkiye'de bankacılık yapıp oy verebilecek 22 milyon kişilik kesim var. Bu kesime ulaşmak için ön ödemeli ve banka kartları geleceğin trendleri olacak" diyor.
Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin ile hem Bonus'un 10. yıl etkinliklerini hem de kartlı ödeme sistemlerinin geleceğini konuştuk.

10. YILDA 3 MİLYON İNSANA DOKUNDUK
-Bonus'un 10. yıl etkinliklerinin size geri dönüşü nasıl oldu?
Düzenlediğimiz kampanya ve aktivitelerle 3 milyona yakın insana Bonus'un 10. yıl kutlamaları çerçevesinde dokunmuş olduk. Son bir yıldır kredi kartında hem toplam hem plastik kart sayısında liderdik. Ciroda ise belli aylarde lider oluyorduk. Nisan ayından beri ise Garanti Bankası gerek kart sayısı, gerek ciro olarak her anlamda bir numaraya oturdu.

-Garanti Ödeme Sistemleri olarak hangi büyüklüklere ulaştınız?
Sanal kartlar dahil toplam kredi kartları sayımız 8.1 milyon. Sadece plastik olarak 6 milyon 930 bin. Alışveriş ve nakit toplam ciromuz 20.7 milyar TL. Bu da yüzde 20.5 pazar payı demek. Romanya hariç 6 banka ile işbirliğimiz var. Onlarla birlikte toplam kart sayımız 12 milyonu geçiyor. Böylece toplam ciroda pazar payımız 26.5'a geliyor. Sonuçta bu işe gönül veren, emek veren, yatırım yapan üç dört tane banka var. Rekabet hep devam edecek. Asıl önemli olan birinci veya ikinci olmak değil topluma yenilikler sunup değer katarak karlı bir şekilde büyümeye devam etmek. Yoksa bir numara olmusuz, iki numara olmuşuz, hiç önemli değil...

KİMİN LİDER OLDUĞU ÖNEMLİ DEĞİL
-Peki neden kart pazarında liderlik hep polemik konusu? Çünkü bu konu tüketicileri hiç ilgilendirmiyor...
Geleneksel olarak bu iş çıktığından beri ilk topluma kredi kartları reklamını yapan banka hep bir numara olmuş. 1988'den beri o bankanın sektörde liderliği var. Onlar buna çok alıştıkları için yatırımcılarına öyle anlattılar. Sonra biz son iki üç yıldır onları zorlayınca polemik konusu oldu. Üç ay sonra çok küçük farkla onlar da bizi geçebilir. Ama kimin bir numara olduğu değil, kim daha fazla taksit yapıyor, daha fazla değer yaratıyor? Tüketici doğal olarak ona bakıyor.

-10 yılda Bonus kart sahiplerine ne kadar bonus kazandırdınız?
Şu ana kadar Bonus sahiplerine 2 milyarın üzerinde bonus kazandırarak bedava alışveriş fırsatı sunduk. Bu rakam dünyadaki 28 ülkenin GSMH toplamından bile büyük. Böylece iş yerlerine de 2 milyar TL'lik ciddi bir destek sağladık. Yine 2000 yılında kullanıma sunduğumuz ve Türkiye'nin ilk uçuş milli kredi kartı Shop&Miles ile 800 bin kart sahibine 30 milyarın üzerinde mil kazandırdık. Shop&Miles'ın kazandırdığı miller dünya çevresinde yaklaşık olarak 3 milyar kez bedava uçuşa denk gelecek kadar büyük...

AKARYAKIT, MARKETTE HARCIYORUZ
-Bedava puanları en çok nerede harcıyoruz?
Kazanılan bonuslar kredi kartı ile en sık harcama yapılan sektörlerde kullanılıyor. Yani ilk 3 sırayı alan akaryakıt, market ve giyim harcamaları bonus sayesinde bedavaya geliyor.

--Bonus ile yapılan işlem sayısı nedir?
Haftalık bizim kredi kartlarımızla 10.5 milyon, banka kartlarıyla da yaklaşık 2.5 milyon işlem yapılıyor. En fazla işlem ise bayram arife günleri ve yılbaşı alışverişlerinde gerçekleşiyor.

Yurt dışı alışveriş cirosu %12 arttı

-Yurt içi ve yurt dışı turist harcamalarında Bonus'un pazar payı nedir?
Türkiye'ye gelen turistlerin getirdiği cironun yüzde 42'si bizim POS'larımızdan geçiyor. Türkiye'den yurtdışına gidildiği zaman o kadar Shop&Miles kullanılıyor ki, Türklerin yurtdışında yaptığı harcamaların da yüzde 40-42'sini biz yapıyoruz. Yurtdışı trafiğinde iki misli pazar payımız var. Yurt dışı alışveriş ciromuz geçen yıla göre yaklaşık yüzde 12 arttı. Bu yıl şu ana kadar turist harcamaları yoluyla ekonomiye 1.3 milyar dolarlık döviz girişine aracılık ettik. Yıl sonuna kadar bu rakam 2 milyar doları geçer.

Rakamlarla Garanti ödeme sistemleri (adet)
----------------------------------------------------


*Kredi kartı: 8.100.000
*Shop&Miles: 800.000
*American Express: 500.000
*Banka kartı: 5.500.000
*Temassız kart: 975.000
*POS: 382.000
*Üye işyeri: 320.000
*Romanya: 105 bin kredi kartı, 75 bin adet de debit kartı var.


Bonus kafa dünya kupasından çıktı

-Bonus kafa, bonus saçı halk arasında da sembol oldu. Markayı oluştururken bu tiplemeye nasıl karar vermiştiniz?
Bonus kafa taraftarlıktır. Dünya kupalarında da vardır. İnsanlar kendi ülkelerinin bayraklarını peruk olarak kullanır. Zaten fikir de oradan çıktı. Peruk mantığı; bir şeyi sevmek, desteklemek mantığıdır. Ama daha sonra Türkiye'de bonus peruğu, bonus saçı, bonus kafa halk arasında da çok yerleşti. Hatta bize bazen yazılar geliyor, 'Benim oğlumun doğal bonus saçı var reklamlarda oynatır mısınız' diye...

Gençler ve düzenli geliri olmayana ön ödemeli

-Kartlı ödeme sistemlerinde gelecek trendler neler?
Hedef Cumhuriyet'in 100. yılında nakitsiz toplum yaratmak. Sadece kredi kartı değil, banka kartı, ön ödemeli kartlar, temassız teknolojilerle bu işi yaygınlaştırmak istiyoruz. Son bir iki yıldır da gerek BKM'de gerek Visa ve Mastercard ile bunları konuşuyoruz. Bu yıl Paracard'ın altyapısını yaptık. Üzerine para yükleme imkanı getirdik. Bir diğer konu gençlere yönelik mobil ödemelere ivme kazandırmak. Bundan sonra gitmemiz gereken konu ön ödemeli ve debit kartlar.. Ki bunlar kredi kartı alamayan genç, düzenli geliri olmayan bir kitleye ulaşmamızda yardımcı olacak. Türkiye'de 40 milyon kredi kartı var diyoruz ama bu 22 milyon insanın elinde. Dolayısıyla bankacılık yapıp oy verebilecek 22 milyon kişilik kesim var. Bizim bunlara bir şekilde ulaşmamız lazım.

-Neden Avrupa'nın tersine Türkiye'de kredi kartı daha yaygın?
Kıta Avrupasında debit kart daha yaygın kredi kartına göre ama bu bir kültür işi. Makro ekonominiz düzgün olmayınca mikro araçlarınız da ona göre gelişiyor. 15-20 yıl boyunca yüzde 70-80 enflasyonla gidince kimse hesabında para tutmadı. Ya altın aldı ya faize koydu. Eskiden hesapta para tutmanın bir anlamı yoktu. Şimdi enflasyon ve faizler düşünce bu araçları rahatlıkla çıkartabiliyoruz.

-Halka açılma planlarınız var mı?
Yabancı yatırımcılar birçok kereler bize gelip Garanti Ödemeler Sistemi'nin halka açılma değeri olduğunu söyledi. Ama bunun için tabii ki, dünyadaki global ekonominin belli bir noktada düzgün hale gelmesi ve yatırımcı iştahı olması lazım. İkincisi bankanın yönetim kurulunun buna evet demesi gerekiyor. Ancak GE'nin hisselerinin ne olacağının konuşulduğu dönemde banka yönetiminin böyle bir kararı almasını beklemiyorum. Onlar karar almadan böyle bir çalışmayı başlatamayız.

20 ilde sokak
şenlikleri yaptı

-Bonus'un 10. yıl etkinlikleri kapsamında neler yaptınız?
17 Nisan 2000 yılında Bonus'u, 29 Ekim 2000'de ise Shop&Miles'ı çıkarttık. 10 yıl içerisinde kredi kartı markasından çok tüketiciye gerçekten yarar sağlayan bir marka olmak için çok uğraştık. Bonus'un 10. yılı için birçok aktivite ve kampanya düzenledik. 17 Nisan'da 310 bin araç araç boğaz köprülerinden bedave geçti. Bu da 1.5 milyon kişi demek. 20 ilde sokak şenlikleri düzenleyerek 713 bin kişiye ulaştık. Yaklaşık 3 ay süren dakika başı 10 bonus kampanyamız vardı. Her dakika yapılan işlemler arasında bilgisayar aracılığıyla rastgele seçilen 10 işlem sahibine 10 lira bonus yükledik. Anneler gününde birikmiş konusları iki kat değerli yaptık. Cinobonuslarda her ayın 10. günü ikinci bileti bedava verdik. Serdar Ortaç ve Rihanna konserlerini binlerce kişi izledi. Böylece 3 milyona yakın insana Bonus'un 10. yıl kutlamaları çerçevesinde dokunmuş olduk.

Krizde kart dağıtımında
bankalar frene bastı

-Geri dönmeyen kredilerdeki sıkıntılar azaldı mı?
Çok azaldı artık. Orada kanımca bu sene sonunda veya önümüzdeki senenin ilk çeyreğinde kriz öncesi yüzde 6'lık rakamları görmeye başlayacağız. Şu anda sektör yüzde 8'lerde. Bir ara kriz döneminde yüzde 11'lere çıkmıştı.

-O dönemde bankalar kredi kartı kullandırımında frene bastı mı?
Tabii hepimiz çok reklam yapıyoruz ama her başvurana kredi, kredi kartı verilmiyor. Tam tersi 2008 ekim ayından beri bankalar gerek bireysel krediler, gerekse kredi kartlarında çok daha dikkatli davranıyor. Önümüzdeki sene bu rakamlar yüzde 6'ları görmeye başlayınca bankalar gerekli düzenlemeleri yapacak.

Hiç yorum yok: