25 Haziran 2009 Perşembe

KREDİ KARTI AİDATI KALKTI MI, KALKMADI MI?

Meclis'ten dün çıkan Kredi Kartları Kanunu'nda değişiklik yapan yasa tasarısından, kart aidatına ilişkin maddenin çıkartılması kafaları karıştırıldı. Tasarıdan çıkarılan maddeye göre, bankaların kullanım limiti 3 bin 500 TL'ye kadar olan kredi kartları için 35 TL'ye kadar, bu limitin üzerinde ise yüzde 1'i sınırlı olmak üzre kredi kart kullanım bedeli talep edebileceği belirtiliyordu.
Tüketici derneklerinin yoğun baskısı üzerine tasarıdan çıkarılan bu madde ile gerçekten bankaların kart aidatı uygulaması sona erdi mi? 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanun'unun 24. Maddesi'ne göre, 'Sözleşmede yer almayan faiz, komisyon veya masraf gibi adlar altında hiçbir şekil ve surette ödeme talep edilemez.' Bankalar bu maddeye dayanarak bugüne kadar kart müşterilerinden kart ücreti adı altında bir bedel aldı. Ve bu madde halen yürürlükte. Özetle; bankacılara göre, mevcut uygulama halen devam ediyor. İşin özü, bankalar kredi kartından aidat almaya devam edecek. İtirazı olan tüketici mahkemesine başvuracak.

YILAN HİKAYESİNE DÖNDÜ
Hükümet bence son kredi kartı düzenlemesiyle durumu düzeltmek yerine ortamı iyice gerdi. Kart aidatlarına ilişkin haklı tepkiyi gerçekten ciddiye alıyorsa, kelime oyunlarıyla çözüm üretmek yerine, kesin ve açık bir dille, "Kart kullanımından aidat alınamayacağına" ilişkin bir ibareyi yeni düzenlemelere eklemeliydi. Böylece, adeta 'yılan hikayesine' dönen "Kart adiatı kalktı, kalkmadı" polemiğine de son verilmiş olurdu.

BANKALARDAN SES YOK
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) çevrelerinden edindiğim bilgilere göre, kart aidatı uygulaması aynen devam edecek. Bu konuda yasal bir engelleme yok. Ancak bu konuda bankacılar nedense konuşmaktan kaçınıyor ve açıklamayı Türkiye Bankalar Birliği'nin (TBB) yapmasını bekliyor. TBB'den ise şu ana kadar ses yok. Bankaların da bu konuda fazla zaman kaybetmeden gerekli bilgilendirmeyi yapmasında yarar olduğuna inanıyorum.

AİDATA KARŞI PUAN TEHDİDİ
Bankacılara zaman zaman 'Aidat kalkarsa ne olacak' sorusunu yönelttiğimizde ise aldığımız yanıt şu: "Bugün bir kredi kartı müşterisinin üye işyerinde kullandığı POS, orada uygulanan teknoloji, call center hizmetleri, ekstreler, hepsi masraf. Bu ücretler ne kadar sınırlanırsa verilen avantajlar da daralır. Harcadıkça kazanılan puanlar da azalır. Tüketicilere sunulan taksitler ortadan kalkacak. Yeni uygulamayla sıfır faizle taksit devri sona erer."

1 yorum:

Bellek Kutusu dedi ki...

Hakikaten yılan hikayesine döndü bu iş!