Uzun zamandır 'çıktı, çıkacak' diye beklenen kredi kartı affı önceki gün Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Ali Babacan tarafından kamuoyuna açıklandı. Yasal takibe uğramış 875 bin kart borçlusuna ödeme kolaylığı getiren yeni af paketini değerlendiren Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Başkanı Hasan Ünal, şu an ülkenin içinde bulunduğu ekonomik koşullar itibariyle bunun tüketiciye 'bir destek' olarak algılanması gerektiğini belirterek, "Ancak bu aflar geleneksel hale getirilmemeli" dedi. BKM Başkanı ve Halkbank Kartlı Ödeme Sistemleri ve Alternatif Dağıtım Kanalları Daire Başkanı Hasan Ünal, yeni kart affı ile kamuoyunda uzun zamandır oluşan beklentiyi ortadan kaldırdığını vurgulayarak, "Af büyük ölçüde tüketiciler lehine çıktı" yorumunu yaptı.
TÜKETİCİ NE ÖDEDİĞİNİ BİLECEK
Borçların yapılandırılması konusunda önerilen formülün son derece teşvik edici olduğuna işaret eden Hasan Ünal, "Hesaplama yöntemi tamamen şeffaf. Bankalar arasında fark yaratmayacak. 2006 yılına kadar kadar bankaların uygulamış olduğu mevduat faizleri esas alınarak bir endeks hazırlandı. Şeffaf hale getirildi. Müşteri yasal olarak borcunu ne şekilde ve nasıl ödeyeceğini görebilecek. Müşteriler lehine oldukça önemli. Yapılandırmada faiz oranı da bu endeksle belirlendiği için müşteri lehine ciddi bir indirim anlamına geliyor. Henüz yasalaşmadı ama herkesin hazırlığını o yönde yapmasında yarar var. Yasa çıktıktan sonra 60 günde başvurulması gerekiyor" dedi.
2006'DAN FAZLA BAŞVURU OLUR
Üç yıl önce de benzeri bir af çıkarıldığını hatırlatan BKM Başkanı Hasan Ünal, ancak şu an yaşan krizin 2006 yılının koşullarından çok farklı olduğuna değindi. Ünal, "Şu an biraz daha global etkileri olan bir durumdan bahsediyoruz. Kart cirolarının ve hacmin daha yüksek olduğu bir dönemde böyle bir af çıkarılmasaydı gelecekte sıkıntılı bir dönem yaşanabilirdi. Bu yapılandırma, kriz nedeniyle bir destek olarak algılanmalı. Yapılandırmalar çok gelenekselleştirilmemeli. Bu yönde bir beklentinin olmaması lazım" diye konuştu. Ünal, kart affının yasalaşmasıyla başvuruların 2006 affından daha fazla olacağını tahmin ettiklerini ekledi.
İyi niyetliye bankalar her kolaylığı sağlıyor
BKM Başkanı Hasan Ünal, yasal takibe düşmediği halde borcunu ödemekte zorlananların af kapsamı dışında kalmasını ise şöyle değerlendirdi: "Tabii ki, borcunu ödeyenlerin hiçbir günahı yok. Borcunu ödemekte zorluk çeken müşterilerimiz takibe düşmeden borçlarını yapılandırabiliyorlar. Kamu bankaları olarak bizler de bunu uyguluyoruz. Örneğin, Halkbank'ın Dost Kredisi var. Başvuran müşterilerimizin hem kredi kartı, hem bireysel kredilerini yeniden yapılandırıyoruz. Yeter ki, ödeme gücü olduğunu bize kanıtlasın. Diğer bankalar da aynı şekilde kendi müşterisi ile ilişkisini düzenlemek için kredilerini yapılandırıyor. Bankalar, iyi niyetli müşterilere her türlü kolaylığı sağlıyor."
Tüketici, gelirinegöre harcasın
BKM Başkanı Hasan Ünal, kart müşterilerinin borç darboğazına düşmemesi için şu mesajı verdi: "Kredi kartı, bir borçlanma ürünü veya bir kredi ürünü değil. Tüketicilere tavsiyem kartı bir ödeme aracı olarak kullanmaları. Gelirine göre harcama yapmaları. Harcama planlanlarını buna göre düzenlemeleri. Kredi kartında takip oranlarımız ne Avrupa ne ABD'nin üzerinde. Bilinçli kullanıldığı sürece yaşama büyük değer katacaktır. Mutlaka ve mutlaka tüketicilere önerim; ihtiyaçlarını karşılarken maliyetleri diğer kredi ürünleri ile karşılaştırsınlar."
Rekabete fazla müdahale edilmesin
BKM Başkanı Hasan Ünal, kart aidatlarına limit getirilmesini ise şöyle değerlendirdi: "Şimdiye kadar kural yoktu. Bankaları rahatsız eden rekabetin olduğu bir ortamda aidatları sektör kendisi yönetebilir durumdaydı. Tamamen ücretleri rekabet belirliyordu. Şimdiki durumda yasaya girdi. 35 TL'nin üzerinde ücret uygulayan bankalar artık limitin yüzde 1'i ile sınırlandırıldı. Doğrusu; rekabete çok fazla müdahale edilmemesi gerektiğini düşünüyoruz."
Ayfer ARSLAN-AKŞAM GAZETESİ
17 Haziran 2009 Çarşamba
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder