10 Haziran 2009 Çarşamba

ALIŞVERİŞ KIPIRDANDI, KART CİROSU ARTIYOR

Ekonomideki canlılığın, perakende sektöründeki iş hacminin bir yerde göstergesi olan ticari kart cirolarında son aylarda kıpırdanma gözleniyor. Şirketlerin mal ve hizmet alımında kullandıkları ticari kart cirolarındaki gerileme mart ayından itibaren yerini büyümeye bıraktı. Ocak ve şubatın en sıkıntılı aylar olduğunu belirten Yapı Kredi Perakende Bankacılık Yönetimi Pazarlama Grup Başkanı Hakan Kaplan, "Mart ayında alışverişlerin kıpırdanmaya başladığını gördük. Nisan ayında nispeten daha iyi toparlandı. Mayıs ayı ciroları da nisan ayının üzerinde" dedi.AKŞAM'a yaptığı açıklamada, Yapı Kredi'nin ticari kart pazarındaki yerini, hedeflerini ve sektördeki son gelişmeleri anlatan Hakan Kaplan, toplam ticari kartların cirosunun ocak ayında yüzde 6.15, şubatta yüzde 5.61 oranında gerilediğini hatırlattı.
GENCİZ, KRİZİ ÇABUK AŞARIZ

Mart ayında ise cironun yüzde 14.49 oranında arttığına dikkat çeken Kaplan'ın kriz yorumu ise şöyle:"Çok kemikleşmiş İngiltere, ABD gibi pazarların toparlanması daha zor. Biz krizlerden geçen bir toplum olduğumuz için toparlanmanın yolunu kolay buluyoruz. Genç toplumuz. Yaşlı insan alışveriş yapmaktan daha çok korkuyor. Yaş ortalamanız Türkiye gibi 27 ise, 'Bugün durdum, yarın durdum. 'Yetti be!' diyorsunuz, başlıyorsunuz alışverişe."
HEDİYE BÜTÇELERİ KISILDI

Ticari kart pazarında Yapı Kredi olarak diğer bankalardan daha az etkilendiklerini vurgulayan Hakan Kaplan, sadece temsil ve ağırlama giderlerinde yüzde 10-15 civarında düşüş olduğuna işaret etti. Kaplan, "Restoran ve otel gibi sektörlerde bir müşterinizi davet ettiniz ona yemek ısmarlıyorsunuz. Veya seyahata götürdünüz. Yılbaşında hediye gönderdiniz. Bütün kurumlar hediye bütçelerini kıstı. Ama çok endişe verici bir durum yok. Böyle bir dönemde de denetim, takip, maliyet kontrolü gibi unsurlar şirketlerin yönetim öncelikleri arasında yer alıyor" diye konuştu.

Ticari kartlar nedir?
Her ölçekteki şirketin ortak, yönetici veya çalışanlarının şirket adına yaptıkları ulaşım, konaklama, temsil gibi tüm masraflarını, hatta mal alımlarını yapabileceği bir kredi kartı. Ticari kartlar kart sahiplerinin iş ve özel harcamalarının birbirinden ayrılmasını ve iş harcamalarının takip edilmesini kolaylaştırıyor; şirketlere şeffaflık ve verimlilik sağlıyor.Kurumlara, girişimcilere, KOBİ'lere, çok uluslu şirketlere sunulan ticari kart ürünleri, kurum harcamalarının etkin biçimde izlenmesi ve denetimi, çalışanların iş harcamalarının denetimi, ödeme ve muhasebe işlemlerinde tasarruf, işlemlerde hız, nakit akışında iyileşme sağlıyor.
Yapı Kredi'nin 308 bin 500 adet ticari kartı var
*Ticari banka kartı 250.000*Business Card(kredi kartı) 50.000*Metro kartı 6000*TMO banka kartı 2500*Sektördeki toplam ticari kartlar 608.000


Ticari alışverişi bireyselkredi kartı ile yapıyoruz
Türkiye'de bireysel kredi kart pazarına kıyasla ticari kart pazarının yeterince gelişmediğinden yakınan Yapı Kredi Perakende Bankacılık Yönetimi Pazarlama Grup Başkanı Hakan Kaplan, şunları söyledi: "Çünkü Türkiye'de ticari işlerde maalesef bireysel kartlar kullanılıyor. Bir bakkal, market veya mağaza sahibi satın alma için gidip bankasından ticari kart almıyor. Belki bilançosu veya kurumunun faaliyetleri çok uygun değil. Bireysel kredi kartı ile alışveriş yapmayı tercih ediyor. Türkiye'de maalesef ticari kartların önündeki en büyük engel bireysel kartların bu kadar gelişmiş olması."

Pazar büyürsekayıtdışı azalır
Ticari kartların gelişiminin ekonomi açısından önemine de değinen Hakan Kaplan, pazar büyürse kayıtdışılığın da azalacağını savundu. Kaplan, "Siz bir alışverişinizde kredi kartınızla gömlek aldınız diyelim. Satıcı mecburen fişini veriyor. Siz fiş alınca onun da kumaşcıdan fatura alması gerekiyor. Kumaşçı iplikçiden, iplikçi boyacıdan fatura istiyor. Dolayısıyla bir zincir halinde ilk halkaya kadar uzanıyor. Devletin aslında şirketlere belli alanlarda ticari kart kullanımını şart koşması, desteklemesi lazım" diye konuştu.


Trio kartlar, çek senete alternatif
Yapı Kredi'nin ticari kartlarının yüzde 42'si küçük işletmeler, yüzde 34'ü mikro işletmeler, yüzde 24'ü ise büyük ve çok uluslu şirketler tarafından kullanılıyor. İlaç ve akaryakıt sektörlerinde kullanımın diğer sektörlere göre daha fazla olduğuna işaret eden Kaplan, özellikle mal alım kartı olan Trio'nun şirketlerden çok büyük ilgi gördüğünü vurguladı. Kaplan, "Trio kartlar, çek ve senetle yapılan ödemelerin kredi kartı gibi kolay ve çağdaş bir ödeme aracı ile yapılmasını sağlamak üzere yaratıldı. İşletmelere uzun ve esnek vadeli mal alımlarını kart ile yapma imkanı veriyor. Üstelik işletmelerde çek ve senet takibinden dolayı yaşanan takip zorluklarını ve maliyeti ortadan kaldırıyor" dedi.

Ayfer ARSLAN-AKŞAM GAZETESİ

Hiç yorum yok: