8 Mart 2010 Pazartesi

SİGORTACILIĞIN ZARİF 'GENERALİ'

Finans sektöründe çalışanların yüzde 50’si kadınlardan oluşsa da, üst kademede erkek egemen bir görüntü hakim. Türk bankacılık sektöründe 46 bankanın sadece 4’ünde kadın genel müdür bulunurken, sigorta sektöründe de durum çok farklı değil. Hayat branşında Avivasa Genel Müdürü Meral Egemen’den sonra hayat dışı branşta genel müdürlük koltuğuna sessiz sedasız bir kadın oturdu. 147 yıldır Türkiye’de faaliyet gösteren İtalyan sigorta şirketi Generali Sigorta’da genel müdürlük görevini şubat ayı başında Luciano Cagnato’dan devralan Mine Ayhan, sigortacılık sektörünün geleceğinin parlak olduğunu belirterek gençleri sektöre davet ediyor.
20 yıllık meslek hayatı boyunca hiçbir zorlukla karşılaşmadığını belirten Ayhan, “Aksine kadınların daha sabırlı olması başarıyı artırıyor. Çünkü sigorta sektörü çok karmaşık ve çok sabır istiyor” diyor. Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan ile hem Generali Sigorta’nın hedeflerini, hem sigorta sektörünün gündemindeki konuları konuştuk.
- Sigortacılığa nasıl başladınız?
20 sene önce matematik bölümü öğrencisi olarak aktüer olmak üzere Halk Sigorta’da işe başladım. Hayat dışı branşlarda, özellikle nakliyat ve mühendislik branşlarında çalışmayı daha çok sevdim. 14 yıl Yapı Kredi Sigorta’da, daha sonra TEB Sigorta ve Allianz’da çalıştım. Geçen yıl temmuz ayında Generali Sigorta’da genel müdür yardımcısı olarak göreve başladım. 1 Şubat itibarıyla da genel müdür olarak atandım.

BOLU TÜNELİ’Nİ BİZ SİGORTALADIK
- Generali Sigorta Türkiye’de neler yapıyor?
Generali Grubu Avrupa menşeili sigorta grupları arasında Avrupa’nın en büyük 3. şirketi. 84 binin üzerinde çalışanı, 60 milyondan fazla müşterisi ile 64 ülkede faaliyet gösteriyor. Kuruluşundan bu yana Generali Sigorta, özellikle çok büyük projeleri, ülkemizdeki en büyük enerji santralları, barajları, yol ve köprüler sigortaladı. Bolu Dağı Tüneli’nin sigortası şirketimiz tarafından yapıldı.1999 yılında Marmara deprem felaketi sonrası Bolu Tüneli’nde oluşan hasar için şirketimiz 150 milyon dolar tazminat ödedi. Bu miktar ülkemizin tarihinde bugüne kadar yapılmış en yüksek hasar tazminatı ödemesi. İstanbul’da yaşanan en son sel felaketinden sonra 15 milyon lira hasar ödedik. Toplamda sektörün hasarı 700 milyon lira civarında.
- Piyasadaki rekabeti nasıl değerlendiriyorsunuz?
Kısa vadede tüketicilerin lehine gözükse de, uzun vadede pek de öyle değil. Çünkü bu kadar yoğun rekabet yapan şirketler zarar ederlerse mecburen fiyatlarını yükseltecek. Bu da zaten ilerde şirketlerin sermaye yeterliliği açısından sorun yaratabilir. Yoğun fiyat rekabetine girmeyince çok daha yaratıcı çözümler, yeni kapsamlar üretilebilir. Generali Sigorta’nın bu konuda ciddi bir bilgi birikimi var. Bizim amacımız o bilgi birikimi ile çok kısa sürelerle çözümler bulup sigorta bilincini artırmak. Fiyat rekabetinden ziyade hizmette farklılaşmak. Sigorta şirketleri olarak şimdi bunun sıkıntısını yaşıyoruz. Eskiden çok yanlış satışlar yapılmış. Bazı sigorta şirketlerinin elemanları, “Bu sigortayı yaptır, her şeyi öderiz” demiş. Halbuki öyle değil. Tüketici başından hangi risklerin ödenip ödenmediğini bilse ve ona göre poliçeyi satın alsa hayal kırıklığına uğramayacak.
-Bu yıl sigorta sektöründe büyüme beklentiniz nedir?
Reel olarak yüzde 3-4 büyüme gerçekleşebilir. İkinci yarıdan itibaren ekonominin canlanmasıyla sigorta primlerinde artış bekliyoruz. En çok kasko, nakliyat sigortalarında artış olabilir. Bazı tüketicilerin öncelikle geçen yılın ilk çeyreğinde öncelikle sigortalarından vazgeçtikleri görüldü.

Kadın olmanın dezavantajını hiç yaşamadım

-Sigorta sektöründe kadın yönetici olmanın zorlukları var mı?
Sigorta sektörü çok karmaşık ve çok sabır istiyor. Kadınların doğası gereği sabır ve tahammül galiba daha fazla. Ben de meslek hayatım boyunca kadınlara özgü bu doğal yeteneği kullandım. Açıkçası dezavatajlarını pek yaşamadım. Yeri geldi kalın inşaat çizmelerini giyip barajların tepesine kadar çıktım.Yeri geldi bir alüminyum fabrikasında makinaları görmeye gittim. Hiçbir sıkıntım olmadı, sadece çoraplarım kaçtı! Şaka bir yana gerçekten kadın olmanın dezavantajını yaşamadım. Sigorta sektöründa kadın çalışan sayısı yüzde 50’nin üzerinde. Bu da kadınların daha sabırlı olmasından kaynaklanıyor. Poliçe operasyonu, reasürans aşaması, finansmanı, muhasebesi var. Bir poliçe ile ilgili birbirini takip eden pek çok çalışma yapılmak zorunda . Ayrıca sigortacılıkta süreklilik ve kurumsal hafıza çok önemli. Bu sebeple de sigorta şirketlerinde çalışanlar genelde uzun süreli çalışır.
- Sigortacı olmasaydınız ne olmak isterdiniz?
Çocukluğumda arkeolog olmayı çok isterdim. Tarihi şeylere çok meraklıyım. Daha sonra doktor olmayı çok istedim. Biyoloji öğretmenimden o zaman çok etkilenmiştim. Ancak sigortacı olmaktan dolayı hiç pişman değilim. Tüm zorluklarına rağmen mesleğimi seviyorum, Sigortacılık pek çok açıdan toplum için son derece gerekli ve faydalı bir meslek.

147 yıldır Türkiye’de

GENERALİ Sigorta’nın merkezi İtalya’da. 1831 yılında Avusturya-Macaristan İmparatorluğu döneminde Trieste de kurulmuş, daha sonra imparatorluk yıkıldıktan sonra Trieste, İtalyan şehri olmuş. 1863 yılında İstanbul’da acentelik açarak sigortacılık faaliyetlerine başladı. 1989 yılında ise Generali Sigorta A.Ş. kuruldu.

Finansta şartlar eşit
-İş hayatında kadın ve erkekler sizce eşit mi?
Ülkemizde sektöre göre değişiyor. Finans alanında kadın ve erkekler kesinlikle eşit şartlarda çalışıyor, hatta biraz fazla eşit bile diyebiliriz. Kadınların bazen aile ve çocuklara yönelik erkeklere göre daha fazla sorumluluğu olabiliyor. Ancak erkekler ile eşit şartlarda çalıştıkları için hem iş hem de diğer sorumluluklarını aynı anda yerine getirmek zorunda.
Ayfer ARSLAN

Hiç yorum yok: