26 Temmuz 2010 Pazartesi

BEYAZ YAKALI BANKACIYA 'KIZGIN MÜŞTERİ' DERSİ

Küresel krizde dünyadaki rakiplerine göre iyi sınav veren Türk bankacılık sektörü bu yıl yaklaşık 5 bin kişiye istihdam sağlarken, bankacılık mesleğinin de popülaritesi artıyor. Artan ilgi ile birlikte sektörde çalışan ve müşteri memnuniyeti için eğitime yönelik yatırımlar da önem kazandı. Geçen yıl 9 milyon liralık yatırımla Gebze'de Bankacılık Akademisi'ni hizmete açan Yapı Kredi İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cihangir Kavuncu, yıl sonuna kadar bin 200 personel almayı planladıklarını belirterek, "Bankacılıkta iyi bir eğitimin yanısıra insan sevgisi de önemli. İnsanı sevmiyorsanız bankacılık zor bir meslek" diyor.
Günde 300 ile 500 çalışanın eğitim gördüğü Bankacılık Akademisi'ndeki şube simülasyonunda kredi pazarlamasından mevduat açılışına, kızgın müşteriden detaycı müşteri ile nasıl başa çıkılacağına kadar bankacılığın püf noktaları anlatılıyor. Dekorasyonunda kırmızı, sarı, lacivert ve morun hakim olduğu Akademi'de gençlerin favorisi 'Dilek Ağacı' ve 'Dilek Havuzu'. "İzmir şubesinde çalışan biriyle evlenmek istiyorum", "Maaşıma zam istiyorum" gibi ilginç istek ve öneriler de aldıklarını dile getiren Yapı Kredi İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Cihangir Kavuncu ve Yapı Kredi Bankacılık Akademisi Direktörü Saynur Önen ile bankanın istihdam politikalarını ve Akademi'nin özelliklerini konuştuk.

-Krize rağmen Türk bankacılık sektöründe istihdam artışı gözleniyor. Bankacılık mesleği yeniden popüler mi oldu?
Dünyadaki krize baktığınız zaman Türkiye'de bankacılık çok öne çıktı. Dünyada kriz bankalar yüzünden çıktı bizde Türk bankaları çok daha sağlam durdu. Ben geçmişe göre bankacılığın popülaritesinin arttığını düşünüyorum.

STAJ YAPMAYANA İŞ YOK
-Eleman alırken hangi kriterlere dikkat ediyorsunuz?
Bizim iş profilimize uygun olması lazım. Genel yetenek, yabancı dil sınavında başarılı olursa mülakata çağırıyoruz. Üniversite ayrımı yapmıyoruz. Birincisi; iyi eğitim almış, ikincisi; staj yapmış kişileri tercih ediyoruz.

-Bankacılık Akademisi'nin kuruluş amacı ve vizyonunu anlatır mısınız?
Bankacılık Akademisi, kurumumuzun hedef ve stratejileri kapsamında insan kaynakları faaliyetlerimiz için çok önemli bir başlık olan eğitim ve gelişimin yepyeni bir anlayışla yapılandırılmasını amaçlayan bir oluşum. Kuruluş aşamasında vizyonumuz ve hedeflerimizi belirleyip tüm bunları kurumsal kimliğe dönüştürdük. Eğitim ve gelişim faaliyetlerinde belirlediği dört odak alanı olan bankacılık, kişisel gelişim, liderlik ve sosyal sorumluluk konularındaki programları ile bütünsel anlamda donanımlı bankacılar yetiştirmeyi hedefliyor. Bu çerçevede çalışanlarımızı yüksek performanslı bir takımın parçası haline getirmeyi arzu ediyoruz. Lider bankacıların, yalnızca bankacılık alanında değil, kişisel yetkinlikler, liderlik vizyonu ve toplumsal duyarlılık anlamında da güçlü kişiler olması amacıyla hareket ediyoruz.

-Logodaki renkler neyi ifade ediyor?
Merkeze hâkim olan ve logomuzda da bulunan dört ana renkten kırmızı liderliği, lacivert bankacılığı, mor kişisel gelişimi ve sarı sosyal sorumluluğu simgeliyor.

Enflasyon düşünce çalışan gözde oldu
-Son yıllarda çalışan odaklı sosyokültürel etkinliklerin artmasını neye bağlıyorsunuz?
Eskiden enflasyon çok daha yüksekti. Maliyetleri firmalar gizleyebiliyordu. Şimdi enflasyon aşağı inince maliyeti gizleyebilmek o kadar kolay değil. Ama maliyetin içerisine baktığınız zaman da ağırlık insan kaynaklarına harcadığınız paradır. Diğer idari giderler çok yer tutmuyor. Öyle olunca onu kontrol etmeniz çok önemli hale geliyor. Şirketler önce müşteri memnuniyetine odaklandı. Müşteri memnuniyetine odaklandıktan sonra anladılar ki, aslında müşteri memnuniyeti çalışan memnuniyetinden geliyor. Sonra da çalışan memnuniyetine odaklandılar.

Gençler bir yıl sonra müdürlük beklemesin
-Bankacı olmak isteyen gençlere önerileriniz?
İnsanı sevmeleri gerekiyor. İnsanı sevmiyorsanız bankacılık zor bir meslek. İnsanı sevmeniz lazım. İnsanı sevmeyen bir kişinin yapabileceği bir meslek değil. Biz sadece hizmeti sattığımız için insanlarla birebir konuşarak iletişim kurarak mesleğinizi icra ediyorsunuz. Bankacılık uzun soluklu bir iş. 'Ben gireyim, bir sene sonra müdür olayım' diyorlarsa yanlış düşünüyorlar. Biraz sebat etmeleri gerekiyor. Bankacılığın içerisinde tecrübe kazanma ve öğrenme var. Kredinin nasıl verildiğini ancak yaparak öğreniyorsunuz. Benim gençlere önerim; muhakkak okurken staj yapsın. Stajda neyi istediklerini görüp ona göre karar versinler. Çünkü özünde insan olan işte mutsuz olduğunuz zaman çok verimli olamıyorsunuz.

-Parasal açıdan tatmin edici bir meslek mi?
Bence tatmin edici. Çünkü kurumsal bir meslek. Bankadan bankaya göre değişiyor ama bir şube çalışanının ortalama yıllık brüt kazancı 15 bin ile 20 bin lira arasında değişiyor.

Detaycı ve agresif müşteri sınıfa girdi
Mimari ve iç mekân tasarımı Teğet Mimarlık tarafından yapılan ve projelendirilmesi dört ay süren Yapı Kredi Bankacılık Akademisi, 9 bin metrekarelik alan üzerine inşa edildi. Finans sektörü için lider insan kaynağını yetiştirme vizyonu çerçevesinde hizmete açılan binada, 32 sınıf, üç anfi, 180 kişilik konferans salonu, kütüphane, çağrı merkezi sınıfı, birebir banka şubesinin canlandırıldığı simülasyon sınıfı ve oditoryum gibi mekanlar bulunuyor. Bütün teknik eğitimlerimiz orada geçiyor. Önlerine vaka bazlı müşteriler gelip işlem yapıyor. Sinirli, sakin müşteri tiplerine göre eğitimler veriliyor. Konut kredisi almak isteyen hafif agresif bir müşteri geliyor. Siz onu doğru işlemleri yapıp doğru yönlendirmeniz lazım. Nerelerde aksıyor, nerelerde tepki alıyorlar. Oralarda geri bildirim alıyorlar.

Evlenme ve zam isteğini
'Dilek Ağacı'na astı

-Akademi binasında Dilek Havuzu, Dilek Ağacı gibi ilginç detaylar da var...
Bankacılık Akademisi tasarım sürecinde binanın dört odak alanını temsil edecek bir görsellik ve fonksiyonda olmasını hedefledik. Dilek havuzu da bu örneklerden biri. Girişte yer alan havuzumuza öğrencilerimizin attığı paralar ile her ay bir sivil toplum kuruluşuna yardım ediyoruz. Ayda 300-500 lira toplanıyor. Sonuçta burada genç bir popülasyon var. Sadece sınıf ortamı yaratmak istemedik. Kendilerini ifade edebileceği, eğlenebileceği dinamik bir ortam olsun istiyoruz. Dilek Ağacı'na önerilerini ve isteklerini asıyorlar. 'İzmir'de bir şube çalışanı ile evlenmek istiyorum' diyenler de var. 'X genel müdür yardımcımızla yemek yemek istiyorum' diyen de... Ücretine zam isteyenler de var!

Dans ederek derse giriyorlar
Sınıfların girişinde farklı dans adımlarından oluşan şemalar yer alıyor. Amaç; öğrencilerin eğlenerek öğrenmelerini sağlamak. Akademi'de yoga, psikodrama, dans, ebru, film atölyesi gibi farklı aktivitelere yönelik programlar başlıyor.

Bunalıma girene
pskolojik destek

-Çalışan Destek Hattı nedir? Neden böyle bir uygulamaya ihtiyaç duydunuz?
Yoğun iş hayatında çalışanlarımıza destek olmak amacıyla özel bir Çalışan Destek Hattı kurduk. Mayıs ayında hizmete girdi. Yapı Kredi çalışanlarına ve ailelerinine mali ve hukuki konularda bilgi hizmetlerinden psikolojik ve tıbbi danışmanlığa kadar geniş bir çerçevede ücretsiz hizmet veriyor. İnsanlar bankacılıkta çok yoğun çalıştıkları için özel şeylerine çok vakit ayıramıyor. Şu ana kadar arama oranımız çok iyi. Çok talep olacağına inanıyoruz.

250 eğitmen var

-Akademi'de kimler eğitim veriyor?
Yapı Kredi Bankacılık Akademisi'nde önceliğimiz tek tek her pozisyon için gerekli teknik ve yetkinlik ihtiyaçlarına paralel çok kapsamlı tasarlanmış programlar mevcut. Yapı Kredi bünyesinde 250'ye yakın iç eğitmen bulunuyor. İç eğitmenler hem kendi uzmanlık alanlarında bilgi ve donanımlarını paylaşıyor hem de önemli projelere, kendi alanlarının dışına çıkarak, yetiştirme sürecinin ardından kişisel gelişim konularına da destek veriyor. Bu sayede kendi bilgi birikimimizi de kurum bilgisine dönüştürebiliyoruz. Eğitmenlerimiz arasında üst düzey yöneticilerimiz de aktif şekilde yer alıyor.

Ayfer ARSLAN

1 yorum:

Adsız dedi ki...

sn kavuncu.
saygılarımla.
bir iç miamarlık ögrencisine yardımcı olamnız dileğiyle
-bir bankanın iç mekanı nasıl olmalı? işlevsel olarak.
güvenlik ,müşteri ,ticari,
çalışanlar açısından. detaylı bilgiler. yardımcı olursanız.sevinirim. kimbilir belki başarlı olur ve sizleri hep minetle anacağım. bende bir gün medyada başarıyı yakalarsam sizleri anacağım.
saygılarımla. r, dündar.